تب کودکان و نوزادان همیشه چیز بدی نیست در واقع تب نشانه پاسخ سیستم ایمنی بدن کودک به ویروس یا عفونتی است که وارد بدن او شده است.همچنین تب نوزادان میتواند نشانه هایی از دندان درآوردن او باشد.

چند درجه حرارت و تب برای نوزادان و کودکان در هر سنی نگران کننده است؟

نوزادان تا 3 ماه دمای بالای 100.4 درجه (38 درجه سانتیگراد) باعث نگرانی است.
نوزادان 3 تا 6 ماهه با تب بالای 101 درجه (38.3 درجه سانتیگراد) باید توسط متخصص اطفال ارزیابی شوند.
نوزادان 6 ماه و بزرگتر که تب بالاتر از 103 درجه (39.4 درجه سانتیگراد) دارند باید فوراً با پزشک مشورت کنند.

اگر کودک شما علائم دیگری از بیماری مانند سرماخوردگی، سرفه، استفراغ یا اسهال را نشان می دهد، با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین، به عنوان یک پدر و مادر، همیشه به غرایز خود اعتماد کنید. اگر فکر می کنید باید به پزشک مراجعه کنید، این کار را انجام دهید. در هر صورت، علاوه بر داروهایی که پزشک برای شما تجویز کرده است، می توانید از این چند نکته برای کمک به کاهش تب کودک خود پیروی کنید.

روش های کاهش تب کودک و نوزاد بدون دارو در منزل:

کمپرس سرد برای کاهش تب

اولین کاری که باید به محض اینکه نوزادتان تب کرد این است که یک دستمال مرطوب روی پیشانی نوزاد قرار دهید. وقتی آب از پوستش تبخیر می شود، تب او پایین می آید و دمای بدنش به سرعت پایین می آید. مقداری آب سرد در یک کاسه بریزید، یک پارچه تمیز را در آب خیس کنید، آب اضافی پارچه را فشار دهید و پارچه مرطوب را روی پیشانی کودک بگذارید. وقتی پارچه گرم شد آن را بردارید و این کار را تا رفع تب تکرار کنید. همچنین می توانید با استفاده از یک پارچه یا پارچه مرطوب، آن را روی نواحی کودک خود مانند زیر بغل، پاها، دست ها و کشاله ران بمالید و برای کاهش حرارت آن را مرطوب کنید.

توجه: هرگز از آب خیلی سرد یا یخ استفاده نکنید زیرا ممکن است دمای مرکزی بدن افزایش یابد.

حمام گرم و ولرم برای درمان تب

حمام آب گرم کودک را شاداب و آرام می کند و به تنظیم دمای بدن کمک می کند. حتی به خواب بهتر کودک شما کمک می کند، که برای بهبودی سریعتر ضروری است. برای نوزادان زیر 6 ماه، 2 تا 3 بار در روز حمام اسفنجی مرطوب برای نواحی بدن مناسب است. نوزادان بالای 6 ماه را به طور منظم چند بار در روز در حمام آب گرم ببرید و بلافاصله بعد از هر حمام آنها را بپوشانید.

توجه: هرگز از آب گرم یا سرد استفاده نکنید زیرا می تواند دمای داخلی بدن را افزایش دهد.

کاهش تب نوزاد با شیر مادر

شیر مادر برای نوزادان کمتر از 6 ماه که تب دارند بسیار مهم است. شیر مادر تعادل کاملی از مواد مغذی است که برای تقویت سیستم ایمنی ضعیف کودک و مبارزه با بیماری در نوزاد طراحی شده است. شیر مادر به سرعت و به راحتی قابل هضم است و به طور کامل نوزاد بیمار را مرطوب می کند که برای بهبودی سریع بسیار مهم است. سعی کنید به طور منظم کودک خود را با شیر خود تغذیه کنید. اگر کودک شما مراقبت و شیردهی شما را در هنگام تب دوست ندارد، روش مراقبت و شیردهی خود را تغییر دهید. برای راحتی بیشتر کودک در هنگام شیردهی، می توانید کودک را در هنگام شیردهی به حالت عمودی و راست نگه دارید. اگر کودک شما از شیر دادن امتناع کرد، شیر خود را جمع آوری کنید و با قاشق یا شیشه شیر به کودک بدهید.

درمان تب کودکان با مایعات

افزایش مصرف مایعات برای کودکان بیمار مهم است. این مایعات به خنک شدن آنها کمک می کند و جایگزین مایعات از دست رفته در اثر تعریق و ایجاد کم آبی می شود. کم آبی می تواند منجر به عوارض مختلف دیگری شود و بهبودی را به تاخیر بیندازد. نوزادان ممکن است به دلیل تب از نوشیدن مایعات زیاد خودداری کنند. بنابراین، سعی کنید مقدار کمی مایعات را بیشتر به آنها بدهید. در طول حمام های گرم برای نوزادان کمتر از 6 ماه، محلول های آبرسانی خوراکی (چه خانگی و چه در دسترس بدون نسخه) را برای کمک به پر کردن مایعات و الکترولیت ها ارائه دهید. می توانید شیر سرد، آب میوه و ماست سرد را به نوزادان ۶ ماهه و بزرگتر همراه با آب و محلول های آبرسانی خوراکی بدهید.

کودک خود را در جای خنک نگه دارید

مهم است که هنگام مراقبت از کودک بیمار مرتباً دمای اتاق را بررسی کنید، نباید خیلی گرم یا خیلی سرد باشد. اتاق کودک را در دمای بین 70 تا 74 درجه فارنهایت (21.1 و 23.3 درجه سانتیگراد) نگه دارید. اگر از پنکه استفاده می کنید، آن را در پایین ترین حالت قرار دهید، اما مطمئن شوید که کودک شما مستقیماً زیر پنکه نخوابد و اگر از تهویه مطبوع استفاده می کنید، درجه حرارت را در حد متوسط ​​نگه دارید. مطمئن شوید که کودک نمی لرزد و تب ندارد. همچنین از استفاده از بخاری ثابت خودداری کنید زیرا باعث گرم شدن بیش از حد کودک شما می شود. نوزادان بیمار را در جای خنک نگهداری کنید. اگر فرزندتان را بیرون می برید، سعی کنید در سایه بمانید.

 لباس راحتی به کودک بپوشانید

بسیاری از والدین به طور تصادفی فرزندان بیمار خود را با چند لایه لباس و پتوهای زیادی می پوشانند. این کاری است که والدین باید از انجام آن اجتناب کنند زیرا می تواند باعث کاهش یا حتی افزایش دما شود. نوزادان نمی توانند دمای بدن خود را به خوبی تنظیم کنند، بنابراین زمانی که لباس های زیادی می پوشند، بیش از حد گرم می شوند و سرد شدن آنها سخت تر می شود. از پیدا کردن هوا و گردش هوا در بدنش جلوگیری می کند.

یک لایه لباس سبک بر روی نوزاد بپوشانید و در صورت لزوم او را با یک پتوی نازک در حالی که نوزاد خواب است بپوشانید. همچنین، کودک خود را در یک اتاق راحت نگه دارید که دمای آن خیلی گرم یا خیلی سرد نباشد.

ماساژ پا برای درمان تب

یکی از بهترین راه‌ها برای آرام کردن نوزاد شیرین، مالیدن کف بدن کودک با روغن‌های گرم است. صرف نظر از آرامش، خواب بهتری را فراهم می کند که برای بهبود سریعتر آنها ضروری است. ماساژ پا همچنین به تنظیم دمای بدن کمک می کند. با انگشتان خود کمی روغن زیتون گرم به پاهای کودک بمالید و به آرامی آنها را فشار دهید. در نهایت تمام پاها را کاملا ماساژ دهید. این کار را فقط چند دقیقه انجام دهید و در صورت نیاز تکرار کنید. مراقب باشید وقتی برای ماساژ پا می روید زیاده روی نکنید.

کاهش تب در نوزادان با سرکه سیب

برای کودکان یک سال و بزرگتر، می توانید سرکه سیب را امتحان کنید، زیرا سرکه سیب به دفع گرما از بدن کمک می کند و دمای بالای بدن را کاهش می دهد. برای انجام این کار، ¼ فنجان سرکه سیب خالص را به یک کاسه بزرگ آب آشامیدنی اضافه کنید. یک پارچه را در آن فرو کنید و سپس مایع اضافی را بردارید. از این پارچه مرطوب برای حمام کردن کودکتان با اسفنج استفاده کنید. این کار را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید تا تب کاهش یابد.

ریحان برای کاهش تب

ریحان تب بر برای نوزادان بالای 1 سال بسیار مناسب است. این گیاه می تواند به کاهش گرما در بدن کمک کند. به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی و تقویت کننده سیستم ایمنی عمل می کند. کمی محلول برگ ریحان را در 2 فنجان آب بجوشانید تا نصف شود. مقداری شکر اضافه کنید و آن را چند بار در روز به کودک خود بدهید. اگر کودک شما به اندازه کافی برای جویدن برگ ریحان به سن او رسیده است، در فواصل زمانی معین یک مشت برگ ریحان را که کاملا شسته شده است به او بدهید.

پایش دمای بدن

یکی دیگر از روش های مهم در زمانی که کودک شما تب دارد، بررسی مرتب دمای بدن اوست. برای اندازه گیری دمای کودک به دستان خود تکیه نکنید. در عوض، می توانید از روش های مختلفی برای اندازه گیری دمای کودک خود استفاده کنید:

روش مقعدی (از طریق مقعد)
روش خوراکی (از راه دهان)
روش زیر بغل (طبق زیر بغل)
روش پرده گوش (از طریق گوش)

دمای کودک خود را مرتب چک کنید و آن را در یک دفترچه یادداشت بنویسید. این به پزشک کمک می کند تا تغییراتی را که در طول روز اتفاق می افتد، بشناسد و بهتر ارزیابی کند.