در زمان تولد پوست انسان روشن و شفاف است؛ اما با گذر زمان تغییر رنگ می‎دهد و کدر یا حتی دورنگ می‎شود. این مشکل می‌تواند به‎دلیل مسائل ژنتیکی، تغییرات آب‎ و هوایی، تغذیه نامناسب و… ایجاد شود یا نشان‌دهنده ابتلا به انواع بیماری‌‎ها از جمله عفونت‌های موضعی پوست و تغییرات هورمونی باشد.

همچنین افزایش غیرطبیعی سطح ملانین که معمولاً به‎دلیل افزایش سن اتفاق می‌افتد، یکی از دلایل ایجاد لک‌های پوستی است. اما آیا رنگ پوست قابل تغییر است و می‌توان لک‎های تیره ایجاد شده روی پوست صورت و بدن را از بین برد؟

خوشبختانه امکان تغییر دادن رنگدانه پوست با انجام برخی اقدامات خاص وجود دارد. به عبارت دیگر می‎توان با کاهش سطح ملانین باعث روشن‎شدن پوست صورت و بدن شد. اما چطور می‌‌توان تولید غیرطبیعی ملانین را کاهش داد؟ این سوالی است که در ادامه به بررسی پاسخ‌های آن می‎پردازیم.

علت تغییر رنگدانه های پوست

مهم‎ترین علت تغییر رنگدانه های پوست ، نور خورشید است که به مرور باعث ایجاد لک‌های قهوه‌ای ‌رنگ پیری روی پوست صورت و بدن می‎شود. در این موارد می‌توان با استفاده از ماسک زردچوبه برای لک صورت لک‌های پیری را کم‌رنگ کرد یا کاملاً از بین برد.

دومین علت تغییر رنگدانه های پوست تغییرات هورمونی است؛ برای مثال بالارفتن هورمون مردانه در زنان می‌تواند باعث تیرگی پشت لب شود.

همچنین ملاسما یا لک بارداری در زنان بسیار شایع است که ممکن است پس از زایمان از بین برود یا تا سال‌ها روی گونه‌ها، چانه یا پیشانی باقی بماند. البته مصرف قرص ضد بارداری نیز می‌تواند یکی از دلایل ایجاد ملاسما در زنان باشد. در این موارد با قطع مصرف قرص ضد بارداری احتمال از بین ‌رفتن لک‌ها وجود دارد.

از دیگر دلایل تغییر رنگدانه‌های پوست می‌توان به بیماری پیسی، قارچ پوستی، سرطان پوست، سوء تغذیه، کمبود برخی ویتامین‌ها و… اشاره کرد. برای مثال کمبود ویتامین A و B12 در بدن می‌تواند باعث ایجاد لک‌های تیره در صورت و بدن شود. بنابراین با رژیم غذایی سالم می‌توان از تغییر رنگدانه‎های پوست جلوگیری کرد.

چگونه رنگدانه های پوست را روشن کنیم؟

به نظرتان چگونه رنگدانه های پوست را روشن کنیم ؟ آیا راهکاری برای از بین بردن لک‎های تیره صورت و بدن وجود دارد؟

در پاسخ به این سوالات باید گفت که روش‎های زیادی برای تغییر دادن رنگدانه پوست وجود دارد که از آن‎ها می‌‌توان به لایه‎برداری شیمیایی، لیزر، لایه‎برداری دیاموند یا میکرودرم ابریژن و… اشاره کرد.

به نظرتان در این روش‌ها آیا رنگ پوست قابل تغییر است ؟ تمامی این روش‌ها کاملاً علمی هستند و اگر زیر نظر متخصص انجام شوند، باعث روشن‌شدن پوست و از بین رفتن لک‎های تیره می‏شوند.

در این روش‌ها پوست معمولاً توسط مواد شیمیایی یا خراش‎های سطحی تحریک می‎شود و تولید کلاژن را افزایش می‎دهد. به‎این‎ترتیب از تجمع ملانین در قسمتی خاص از پوست جلوگیری می‌شود و لک‎های تیره از بین می‎روند.

البته استفاده از روش‌های شیمیایی تنها راهکار موجود برای از بین بردن لک‌های تیره‎ی صورت و بدن نیست. شما می‎توانید با استفاده از مواد طبیعی یا محصولات مراقبتی پوست، باعث تغییر رنگدانه پوست صورت و بدن خود شوید! اما در خانه چگونه رنگدانه های پوست را روشن کنیم ؟

استفاده مداوم از ضد آفتاب

زمانی که پوست در معرض نور خورشید قرار می‏گیرد، میزان تولید ملانین را افزایش می‌دهد. به‎این‎ترتیب رنگ پوست تیره و برنزه می‎شود که پس ‌از مدتی با کاهش سطح ملانین، روشن‎تر می‌شود، اما ممکن است لکه‌های تیره‎ای را به‌جا بگذارد. در این موارد چگونه رنگدانه پوست را تغییر دهیم ؟

حتماً این جمله را بارها شنیده‌اید: “پیشگیری بهتر از درمان است” بنابراین توصیه می‎کنیم به ‎طور مداوم از ضد آفتاب استفاده کنید تا از افزایش سطح ملانین در پوست صورت و بدنتان جلوگیری شود.

ضد آفتاب تاثیر اشعه ماوراءبنفش خورشید در پوست صورت و بدن را به حداقل می‌رساند و از تیره‎شدن رنگ پوست و همچنین برخی بیماری‌های پوستی جلوگیری می‎کند. از بهترین برندهای ضد آفتاب می‌توان به سینره، مای، آردن، لیمپیو و… اشاره کرد.

سرم ویتامین C، معجزه‎گر پوست شما

به نظرتان آیا رنگ پوست قابل تغییر است ؟ باید گفت اگر برای تغییردادن رنگ پوست به معجزه نیاز باشد هم جایی برای نگرانی نیست؛ زیرا سرم ویتامین C معجزه‎گر پوست شماست.

ویتامین C دارای خواص روشن‎کنندگی و ضد پیری پوست است. بنابراین با مصرف مداوم کرم یا سرم ویتامین C می‌توانید لک‌های تیره صورت و بدن را از بین برد و پوستی روشن و شفاف داشته باشید.

ذکر این نکته ضروری است که با استفاده از سرم ویتامین C احتمال بروز حساسیت پوستی وجود دارد. به‌همین‎دلیل پیش از استفاده از این سرم حتماً کمی از آن را روی پوست گردن تست کنید. از بهترین برندهای سرم ویتامین سی می‌توان به بیوآکوا، ایلابرت، وچه و… اشاره کرد.

اسکراب مداوم صورت

برای لایه‎برداری شیمیایی پوست لازم است حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید اما امکان لایه‎برداری فیزیکی یا پاکسازی پوست، بدون مشورت با پزشک وجود دارد.

در این روش سلول‎های مرده پوست از بین می‎روند و پوست روشن و شفاف می‎شود. بنابراین امکان تغییر دادن رنگدانه پوست با استفاده مداوم از اسکراب یا لایه‎بردار فیزیکی وجود دارد. همچنین با لایه‎برداری فیزیکی می‎توانید باعث از بین ‎رفتن خطوط کم‎عمق روی صورت شوید.

برای لایه‎برداری فیزیکی نیاز به ماسک پاکسازی یا اسکراب صورت و بدن خواهید داشت که می‌توانید از این محصولات 1 تا 2 بار در هفته استفاده کنید. کریستال، بیوآکوا، رومینا، بادی‎شاپ، وارمی، پریم و شون برخی از برندهای محبوب اسکراب و ماسک پاکسازی در ایران هستند.

تغییر موقت رنگدانه پوست

به نظرتان چگونه رنگدانه پوست را تغییر دهیم ، آن‌هم در کوتاه‎ترین زمان ممکن؟ در این موارد راهکاری جز استفاده از کرم‎پودر، ضد آفتاب رنگی یا پنکک وجود ندارد. با استفاده از این روش‌های موقت می‌توانید پوستتان را صاف و یکدست کنید و برای حضور در مهمانی‎های مختلف آماده شوید.

البته توصیه می‎کنیم از این محصولات آرایشی به‎صورت دائمی استفاده نکنید؛ زیرا به این‎صورت احتمال ایجاد چین‎وچروک و لک و جوش در پوست افزایش پیدا می‎کند. همچنین بعد از استفاده از محصولات آرایشی حتماً پوستتان را با شوینده مناسب بشویید و از محصولات مراقبتی پوست استفاده کنید.

تغییر دادن رنگدانه پوست با محصولات مراقبتی

همان‌طورکه گفتیم علت تغییر رنگدانه های پوست ، افزایش سطح ملانین و تجمع آن در قسمتی از پوست است. اما برای کاهش سطح ملانین می‌توانید از محصولات مراقبتی مانند شوینده صورت و بدن، تونر، آبرسان و مرطوب‌کننده، سرم یا کرم روشن‎کننده پوست، ضد لک و… استفاده کنید.

امروزه برندهای ایرانی و خارجی بسیاری به تولید محصولات مراقبت پوستی می‎پردازند که در بخش‌های قبلی مقاله به برخی از آن‌ها اشاره کردیم. شما عزیزان می‌توانید با استفاده‎ی مداوم از این محصولات علاوه بر تغییر رنگدانه پوست و کاهش لک‌ها، باعث جلوگیری از ایجاد چین و چروک و جوان‎سازی پوست صورتتان نیز بشوید.

البته بهتر است از ماسک‎های خانگی و محصولات مراقبتی پوست انتظار معجزه نداشته باشید و برای کسب نتیجه مورد نظر این محصولات را به‎صورت مداوم مورد استفاده قرار دهید.

به این منظور لازم است هرصبح و شب صورتتان را با استفاده از شوینده صورت مناسب پوستتان بشویید و سپس به ترتیب از تونر، سرم صورت، آبرسان، مرطوب‎کننده و ضد آفتاب استفاده کنید. البته دقت داشته باشید که در روتین شب مرحله استفاده از ضد آفتاب حذف می‎شود و می‌توانید کرم شب را جایگزین آن کنید.

در انتها توصیه می‎کنیم محصولات مراقبت از پوست مورد نیازتان را حتماً از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید تا از اصالت کالا اطمینان داشته باشید. همچنین به تاریخ انقضا و مواد تشکیل‌دهنده این محصولات نیز توجه نمایید.

منبع

درباره نویسنده

ملک بانو

علاقمند به مباحث روز دنیا و ایران هستم و میخواهم در سایت ملک بانو بهترین ها را خیلی سریع منتشر کنم تا مطالعه کنید.

مشاهده تمام مقالات