مواد غذایی لازم تامین کننده آهن بدن

مواد غذایی لازم تامین کننده آهن بدن ویژه بانوان ! یکی از مواد اصلی لازم برای حفظ سلامت بدن انسان آهن است. برای زنده بودن بدن و همچنین کارایی اندام ها و درستی فعالیت های بدن این ماده ضروری است. کمبود آهن باعث کم تحرکی و بی حالی می شود. در ادامه این مطلب به معرفی اجمالی مواد غذایی لازم تامین کننده آهن بدن می پردازیم. در بانوان فقر آهن بیشتر مشاهده می شود. از این رو این مطلب بیشتر برای آنان مفید می تواند باشد.

اولین ماده غذایی که تامین کننده اهن برای بدن می تواند باشد گوشت قرمز است. گوشت یک منبع غنی تامین آهن برای بدن است. به عنوان مثال با مصرف 170 گرم گوشت استیک راسته در یک وعده غذایی می توان تا حداکثر 3.2 میلی گرم از این ماده معدنی مهم را دریافت کرد. بدن مردان روزانه به 8 میلی گرم آهن نیاز دارد. زنان روزانه تا 18 میلی گرم تا سن 50 سالگی باید آهن دریافت کنند. خانم های باردار روزانه 27 میلی گرم آهن نیاز دارند.

در صورتی که به دلایلی گوشت قرمز مصرف نمی کنید می توانید از طریق گوشت ماهیان مانند مرغ، بوقلمون و اردک نیز آهن لازم را به بدن خود برسانید. به عنوان مثال یک وعده 85 گرمی گوشت اردک 2.3 میلی گرم آهن به بدن می رساند.

مواد غذایی لازم تامین کننده آهن بدن

برخی افراد هستند که به خوردن غذاهای دریایی از جمله ماهی، میگو و صدف های خوراکی تمایل دارند. جالب است بدانند که این موارد نیز تامین کننده آهن بدن هستند. ماهی پروتئین بالا و چربی کم داشته که آهن را به بدن می رساند. انواع ماهی ها از جمله ماهی تون، ساردین، ماهی ماکرو یا گور ماهی و ماهی روغن خالدار منابع خوبی برای معدنی هستند.

غلات نیز برای رساندن آهن به بدن بسیار کاربرد دارند. صبحانه زمان فوق العاده ای برای دریافت آهن است. کِرِم گندم یا سبوس گندم یا جو دوسر، همگی راه های مناسبی برای این کار هستند.

سبزیجات برگ دار تیره مانند اسفناج و کلم پیچ و سایر سبزیجات از خانواده کلم ها نیز آهن بدن را افزایش می دهند. برای مصرف آنها بهتر است آن ها را بخارپز کرده، تفت داده یا ریز کرده و در سالاد بریزید.

بانوان عزیز به تغذیه خود اهمیت دهید لطفا …

 

با تشکر 

تغذیه بانوان – مجله تخصصی بانوان 

درباره نویسنده

ملک بانو

علاقمند به مباحث روز دنیا و ایران هستم و میخواهم در سایت ملک بانو بهترین ها را خیلی سریع منتشر کنم تا مطالعه کنید.

مشاهده تمام مقالات