برای زایمان راحت و سالم علاوه بر روش های پزشکی و علمی ،تغذیه مادر هم بسیار تاثیر گذار است .جالب است بدانید خرما در طول دوره بارداری بسیار مفید بوده و همچنین مصرف خرما در پایان بارداری به زایمان راحت و کوتاه شدن روند زایمان کمک میکند.

آیا خوردن خرما در دوران بارداری بی خطر است؟

بله، خوردن خرما برای مادر و کودک مفید است. قند فروکتوز موجود در خرما بدون تغییر در سطح قند خون بدن به سرعت کاهش می یابد و همچنین دارای خواص ملین است که باعث تحریک انقباضات رحمی و کوتاه شدن زایمان می شود.

مصرف خرما در اواخر بارداری بر زایمان تاثیر می گذارد بدون اینکه خطری برای مادر و کودک ایجاد کند.

می دانیم که خرما بسیار مغذی است زیرا حاوی مقدار زیادی پروتئین، فیبر و ویتامین است که به داشتن یک بارداری ساده و آسان کمک می کند.

فواید خوردن خرما در دوران بارداری :

تامین انرژی : در دوران بارداری، شما بیش از حد معمول به انرژی نیاز دارید. مصرف چند عدد خرما در روز، قند مورد نیاز شما را بدون کالری اضافی تامین می کند.

پیشگیری از یبوست : از آنجایی که خرما سرشار از فیبر است، دستگاه گوارش را سالم نگه می دارد و یبوست مربوط به بارداری را درمان می کند. خرما معده را پر می کند، سطح کلسترول را کاهش می دهد و به حفظ وزن سالم کمک می کند.

پروتئین ها اسیدهای آمینه تولید می کنند: خرما پروتئین کافی برای ساخت اسیدهای آمینه لازم برای رشد بدن را تامین می کند.

به جلوگیری از نقایص مادرزادی کمک می کند : خرما منبع خوبی از فولات است. فولات از نقایص مادرزادی مرتبط با مغز و نخاع جلوگیری می کند.

ویتامین K بدن کودک را تقویت می کند : نوزادان با ویتامین K کم به دنیا می آیند. اگر مادر خرما مصرف کند و نوزاد شیر مادرش را بخورد، نیاز او به این ویتامین تامین می شود، زیرا ویتامین K به لخته شدن و رشد استخوان کمک می کند.

پیشگیری از کم خونی : خرما می تواند عناصر آهن مورد نیاز در دوران بارداری را برای جلوگیری از کم خونی فراهم کند. آهن موجود در هموگلوبین از بدن محافظت می کند و ایمنی شما و فرزندتان را تقویت می کند.

حفظ تعادل آب و نمک بدن : خرما حاوی پتاسیم است که تعادل آب و نمک و فشار خون را حفظ کرده و از گرفتگی عضلات جلوگیری می کند. کمبود این ماده معدنی می تواند منجر به مشکلات کلیوی شود.

استخوان و دندان در کودک : منیزیم یکی دیگر از مواد معدنی مهم است که به شکل گیری دندان ها و استخوان ها در کودکان کمک می کند و همچنین قند خون و فشار خون را تنظیم می کند. خرما از کمبود منیزیم که می تواند منجر به اختلالات کبدی شود جلوگیری می کند.

خوردن خرما چگونه به زایمان کمک می کند؟

خرما باعث افزایش اثر اکسی توسین (انقباض رحم) و افزایش حساسیت رحم می شود. اسیدهای چرب اشباع و غیراشباع موجود در این میوه ها نقش مهمی در تامین انرژی مورد نیاز برای زایمان و تولید پروستاگلاندین دارند و سروتونین، کلسیم و تانن موجود در خرما به انقباض ماهیچه های رحم کمک می کند.

خرما را می توان در هر مرحله از بارداری مصرف کرد. فقط باید به مقداری که مصرف می کنید توجه کنید.

یبوست یک مشکل شایع در سه ماهه اول بارداری است و خرما به پیشگیری از آن کمک می کند و بهتر است در اوایل بارداری در حد اعتدال مصرف شود، به خصوص اگر مشکل قند خون دارید یا گروه خونی B دارید.

– در سه ماهه دوم در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری قرار دارید و هنگام برنامه ریزی برای گنجاندن آنها در رژیم غذایی باید نظر پزشک خود را جلب کنید.

– در سه ماهه سوم، تاریخ وعده های غذایی می تواند زایمان شما را کوتاه تر و آسان تر کند. خانم های باردار از هفته سی و ششم یعنی چهار هفته قبل از موعد مقرر می توانند 6 عدد خرما بخورند.

– برخی از خانم ها از مصرف خرما در تابستان اجتناب می کنند زیرا برخی معتقدند باعث گرمازدگی و ناراحتی معده می شود اما این مسائل از نظر علمی ثابت نشده است.

عوارض مصرف خرما در دوران بارداری

خرما تا زمانی که در حد اعتدال مصرف شود هیچ عارضه ای ندارد، اما اگر زیاد بخورید می تواند باعث این موارد شود:

اضافه وزن در دوران بارداری
افزایش قند خون
خطر دیابت بارداری
پوسیدگی دندان با بهداشت نامناسب دهان

اگرچه خرما یک منبع عالی از مواد مغذی است، اما در مورد زمان و میزان مصرف با پزشک خود مشورت کنید.